به گزارش سایت تخصصی ایسفا به نقل از روابط عمومی جشنواره، سازمان دامپزشکی کشور، با همکاری سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی مبتنی بر تبیین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال در  دامپزشکی، به منظور تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی و پرداختن به  نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی، فرهنگ‌سازی مصرف بهینه، ارتقای سطح بینش و نگرش جامعه نسبت به ارزش مادی و معنوی و دستیابی به آثار فاخر تصویری در این زمینه، همچنین تبدیل ایران به پایگاه اصلی در حوزه‌های علمی، تخصصی، فرهنگی و سینمایی مرتبط با حوزه دامپزشکی در جهان، نخستین جشنواره تخصصی فیلم و عکس «بیطار» را برگزار می‌کند.

معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف علمی، فنی، تخصصی، فرهنگی و سینمایی مرتبط با حوزه دامپزشکی در کشور، فرهنگ‌سازی و ترویج جایگاه و ارزش مادی و معنوی در حوزه دامپزشکی به ویژه نقش سلامت در جامعه، کمک به تولید محتوا و توسعه آن در قالب حمایت از محصولات فرهنگی به ویژه تولید فیلم و عکس با موضوع دامپزشکی، تبادل وتعامل میان سینماگران، صاحبنظران، متخصصان و مخاطبین به منظور دستیابی به گسترش فرهنگ بهره‌وری از دستاوردهای دامپزشکی، زمینه‌سازی و کمک به انتشار و پخش فیلم، عکس، فیلمنامه و مقالات مرتبط با وظایف و اهداف سازمان دامپزشکی کشور در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی، شناسایی استعدادها و قدردانی از برترین پدیدآورندگان، افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به اهمیت وتأثیرگذاری دام و فرآورده‌های دامی درارتقای سطح سلامت عمومی، شناخت،معرفی و نظارت بهداشتی دامپزشکی بر فرآیند تهیه و تولید مواد غذایی از پرورش دام تا فرآوری توزیع و عرضه مواد غذایی با منشاء دامی، معرفی چهره‌های موفق وتوانمند درزمینه فعالیت‌های مربوط به دامپزشکی و تشویق موسسات و نهادهای دولتی و خصوصی حوزه دامپزشکی در کشور از اهداف جشنواره به شمار می‌‎رود.

رویکردهای جشنواره با موضوعات، درمان و واکسیناسیون حیوانات، بازرسی بهداشتی دامپزشکی، مقابله با بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، قرنطینه دامپزشکی، سختی کار دامپزشکی، بهداشت و رفاه حیوان و ارتباط انسان و حیوان و پرستاری دامپزشکی تبیین شده است.

بخش‌های نخستین جشنواره فیلم و عکس «بیطار» را مسابقه فیلم کوتاه و مسابقه عکس تشکیل می‎دهد. فیلم‌ها در قالب مستند، داستانی، پویانمایی و با حداکثر زمان ۴۵ دقیقه خواهد بود و مسابقه عکس، در بخش‌‎های تک عکس و مجموعه عکس برگزار خواهد شد. بخش ویژه مسابقه نیز از دو بخش تشکیل شده است. بخش ویژه غیرحرفه‌ای،  به آثار غیرحرفه‌ای، عکس‌ها و فیلم‌هایی که از طریق تلفن‌های همراه یا دوربین‌های غیرحرفه‌ای با موضوع دامپزشکی ثبت وضبط شده، اختصاص دارد و حداکثرزمان فیلم‌ها ۵ دقیقه است. بخش ویژه سازمان دامپزشکی نیز به ارزیابی و داوری جشنواره از مجموعه فیلم‌های تولیدی که در سازمان دامپزشکی و در سطح کشور تهیه و تولید شده، اختصاص دارد.

همچنین بر اساس فراخوان جشنواره بخش جنبی شامل  نمایش‌ها (نمایش آثار از یک فیلمساز و یا یک کشور و یا مجموعه‌هایی از فیلم‌ها،عکس‌ها و یا هر بسته نمایشی دیگرمرتبط با اهداف جشنواره)،  نشست‌ها (مجموعه‌ای از برگزاری تورها و بازدیدهای هنرمندان از  مراکز و بخش‌های تخصصی دامپزشکی، سخنرانی‌ها، میزگردها، کارگاه‌های سینمایی و پژوهشی مرتبط با اهداف جشنواره)، نکوداشت و بزرگداشت (قدردانی از فعالان، پیشکسوتان و درگذشتگان مرتبط با اهداف جشنواره)، نمایش آثار بین‌الملل (نمایش فیلم‌های کوتاه  خارجی به منظور شناخت، تعامل و ایجاد ارتباط نسبت به این آثار از سوی هنرمندان و دامپزشکان کشور) و  سایر (برگزاری نمایشگاه عکس، برگزاری همزمان جشنواره در مراکز سازمان دامپزشکی، دانشکده‌های دامپزشکی و مراکز فرهنگی، هنری کشور و مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره) در نظر گرفته شده است.

مقررات و فرم‎های ثبت‎‌نام نخستین جشنواره فیلم و عکس «بیطار» در سایت جشنواره به آدرس www.baitar.ivo.ir قابل دسترسی است و به برگزیدگان بخش‎های رقابتی این جشنواره تندیس، لوح افتخار و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

نخستین جشنواره فیلم و عکس «بیطار» از ۱۴ تا ۱۷ مهرماه به دبیری ناصر باکیده از سوی سازمان دامپزشکی کشور در تهران برگزار خواهد شد. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ در نظر گرفته شده است.