آرش رصافی: هر فعالیتی که انجام می دهم در راستای استقلال بیشتر فیلم کوتاه و هویت بخشی به گونه ی جسور سینما است.
به گزارش سایت تخصصی ایسفا، به نقل از روزنامه همبستگی آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوان ایران و عضو هیئت مدیره ایسفا در صحبت هایی به شرایط فیلم کوتاه و فعالیت های اخیر خود پرداختند.
♦ واقعیت این است که از همان اول برای من فیلم کوتاه مهم بوده است. به عنوان جریان خلاق ، مستعد و تاثیرگذار در سینما و به عنوان راهی برای گسترش زبان سینما ،برای همین تلاشم این بود، هر فعالیتی که انجام می دهم در راستای استقلال بیشتر این سینما و هویت بخشی به گونه ی جسور سینما باشد. برای همین بستر انجمن سینمای جوان را مناسب دیدم و سعی کردم فیلمسازان مستعد این زمینه را کشف کنم وحمایت کنم. تقریبا از هیچ کوششی برای معرفی این سینما و فیلمسازانش دریغ نکردم به همین دلیل تاکنون فقط فیلم کوتاه ساختم، فیلمسازان آن را حمایت کردم و تنها در این زمینه تحقیق و پژوهش کردم.
♦ در دانشگاه و پس از پایان دوره کارشناسی ارشد بدلیل همان علایق تصمیم گرفتم پایان نامه ای که ارائه می دهم ساختار فیلمنامه ی فیلم کوتاه باشد .انقدر مباحث مربوط به فیلم نامه فیلم کوتاه تخصصی و مستقل از فیلم بلند بود که خودم هم متعجب شده بودم منابع بی شمار خارجی در زمینه فیلم نامه فیلم کوتاه وجود داشت که بسیار جالب توجه بود این درحالی بود که در ایران منبع قابل اعتنایی در این زمینه وجود نداشت. نهایتا بعد از تحقیقات فراوان پروپوزالم را به دانشکده ارائه دادم. شورای آموزش وقت دانشکده طرح مرا نپذیرفت. شاید به همان دلیل رایجی که تصور عموم است و آن تصور این بود: مگر فیلمنامه کوتاه چقدر مباحث نظری مستقل دارد که بتواند تبدیل به پایان نامه ی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی شود؟
♦ همیشه این سوال را از خودم پرسیدم چطور می شود در دو سالی که حال و هوای انجمن سینمای جوان کرمانشاه خوب است و توجه بیشتری به جوانان می شود شهرام مکری و لقمان خالدی و… به سینمای ایران و جهان معرفی می شوند و بعد از آن خبری نیست اساسا چطور می شود شهری در زمینه سینما چهره هایی چون تورج اصلانی، پوران درخشنده، سعید عقیقی ،منوچهر اسماعیلی و بسیاری دیگر را معرفی کرده باشد و ظرفیت و پتانسیل بالقوه در این رشته نداشته باشد؟
♦ فیلم کوتاه سینماست سینماتر از سینمایی که میشناسیم فیلم کوتاه در کشورهایی که به اهمیت سینما پی برده اند جایگاه ویژه ای دارد و برایش هزینه می کنند سوبسید می دهند تا از چیزی که می کارند در آینده برداشت بهینه کنند در همه سالهایی که در ایران هم این تفکر نهادینه و غالب بود ما به نتیجه ی درست رسیدیم
♦ اصغر فرهادی در سینمای جوان دفتر اصفهان حمایت می شود سالها بعد اسکار می گیرد و افتخار مملکت می شود .شهرام مکری در سینمای جوان کرمانشاه حمایت می شود سالها بعد به عنوان استعداد درخشان ونیر شناخته می شود و افتخار می آفریند نمونه ها زیادند …جدای از اینها فیلم کوتاه راه گسترش زبان سینماست محل جسارت و کارهای خلاقه و جسورانه است از این رو معتقدم می تواند به سینمای بلند پیشنهاد بدهد .پیشنهادات ساختاری جدید، پیشنهادات روایتی جدید و راههای تاثیر گذاری متفاوت. این نوع از سینما اعجاز گونه محسورمان می کند طعم سینما را برایمان متفاوت می کند .فیلم کوتاه بسیار جدی و بسیار ضروری و مستقل است .پله ای برای رسیدن به فیلم بلند نیست بلکه گسترش دهنده زبان آن است.