به گزارش سایت تخصصی ایسفا، فیلم کوتاه «تاریکی» به کارگردانی سعید جعفریان و تهیهکنندگی رامبد جوان بعد از حضور در بخش مسابقه فیلم کوتاه جشنواره کن ۲۰۱۸ در اتفاقی کم سابقه موفق به حضور در بخش مسابقه چهل و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو شد.

جشنواره فیلم تورنتو به عنوان یکی از جشنوارههای درجهA بینالمللی مهمترین رویداد سینمایی آمریکای شمالی به شمار میرود. «تاریکی» با حضور در بخش مسابقه این دوره جشنواره تورنتو موفق به ثبت افتخاری کم سابقه در عرصه بینالمللی شده و برای دومین بار در بحش اصلی یک جشنواره تراز اول جهانی حضور خواهد داشت.

جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو که با عنوان تیف نیز شناخته میشود به جشنواره جشنوارهها معروف است و همه ساله با گرد هم آوردن مهمترین فیلمهای سینمای، مستند و کوتاه جهان توجه بسیاری از اهالی سینمای جهان را به خود جلب میکند. این جشنواره همچنین در کنار این ویژگی خود با معرفی چهرههای جدید به سینما با توجه به جایگاه خود در آمریکای شمالی نقش بسیار موثری در معرفی سینماگران سراسر جهان در آمریکا دارد.

گفتنی است در حاشیه این جشنواره بزرگترین بازار فیلم آمریکای شمالی نیز برگزار میشود و همه ساله بیش از ۵ هزار کمپانی در بازار فیلم این جشنواره حضور پیدا میکنند. این جشنواره همچنین به عنوان بزرگترین جشنواره جهان از لحاظ جذب مجاطب به شمار میرود و سالانه حدود ۴۸۰ هزار مخاطب دارد. بخشهای جنبی متفاوت این جشنواره از جمله کارگاهها، دورههای آموزشی با بازارهای فیلم آن تقریبا در تمام طول سال فعال هستند و این رویداد سینمایی را به گستردهترین رویداد سینمای جهان بدل میکنند. از همین رو جشنواره فیلم تورنتو در کنار جشنواره کن دو رویداد بزرگ و مهم سینمایی جهان به شمار میروند.

گفتنی است حضور در بخش مسابقه دو جشنواره درجه A بینالمللی اعتبار کم سابقهای ست که علی عسگری با فیلم کوتاه «بیشتر از دو ساعت» و حضور در بخش مسابقه جشنواره کن و ساندنس تنها فیلمساز ایرانیای است که پیش از این موفق به ثبت آن در کارنامه خود شده است.

دیگر عوامل فیلم کوتاه «تاریکی» عبارتند از: کارگردان: سعید جعفریان، تهیه‌کننده: رامبد جوان، فیلم‌نامه: فاطمه عبدلی و سعید جعفریان، مدیر فیلم‌برداری: مسعود امینی تیرانی، بازیگران: مهسا علافر و بانیپال شومون، طراح صحنه و لباس: فاطمه عبدلی، تدوین: عماد خدابخش، مدیر تولید: امیر جمشیدی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: حسن کلاهی، دستیار کارگردان: طاها قدسی، طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان، صدابردار: مهران بهروزی‌نیا، گریم: پدرام زرگر، اصلاح رنگ و نور: محسن خیرآبادی، طراح نشان‌نوشته و پوستر: بهزاد متبحری، عکاس: علی بیات

تیف ۲۰۱۸ از تاریخ ۶ تا ۱۶ سپنامبر در شهر تورنتوی کانادا برگزار خواهد شد.