فیلم کوتاه «آنسوی خط فرضی» ساخته هومن ربیعی آماده نمایش شد.
به گزارش سایت تخصصی ایسفا، این فیلم شانزدهمین اثر مستقل این کارگردان است که از نوع “اکسپریمنتال” بوده و بخشی از آن در کارگاه فیلم تجربی “مایکل پیلز” در گالری ژاله تهران فیلمبرداری شده است.
ربیعی درباره موضوع و تم این فیلم گفت:
“در این فیلم، یک فیلمساز تجربه گرا را معرفی کرده ام که فارغ التحصیل مدرسه سینمایی وین است، اما این یک فیلم مستند نیست. من داستان زندگی او را از روستای زادگاهش در مرز چکوسلاواکی تا اینجا و اکنون که هشتاد ساله شده روایت می کنم، اما این یک فیلم داستانی نیست. بگذارید فیلم را ببینیم، کوتاه است.”
پرسش: فیلم تجربی چیست و به چه معناست؟
“تجربه شما چیست؟ فیلم اکسپریمنتال همین است! این تجربه گرایی و نوگرایی من فیلمساز است. با این حال ده ها کتاب و مقاله در این زمینه برای مطالعه وجود دارد.”
پرسش: انتقادها از این نوع سینمای شما چه تأثیری روی کارتان دارد؟
“تأثیرات مثبتی دارد اگر نقد باشد. نگره های نقادانه گوناگون لازم است. منتقد لزوماً تلخ نیست اگر فیلمساز قبلاً شیرینی را چشیده باشد. برخی اخبار و نمایش های نقد، ویترین بی سلیقه ای است که ربطی به تحقیقات سینمایی ندارد. سینما برای نسل من چیزی فراتر از ابزار بیان بود، دوربین من بر گذر زمان و موج تحولات، شاهد بود.”
“هومن ربیعی” کارگردان و تدوینگر دوازده سریال مستند و داستانی بوده و بیست اثر برای فیلمسازان دیگر تدوین و صداگذاری کرده، از وی شش مجموعه شعر و دو پژوهش سینمایی و ادبی منتشر شده، عضو انجمن فیلم کوتاه خانه سینما و از اعضای هیئت اجرایی انجمن دانش آموختگان دانشگاه هنر است.
او فعالیت در حوزه های متنوع هنری را لازمه کار یک فیلمساز می داند و چنین استدلال می کند:
“سینما هنر هفتم است، نه اینکه هفتمین به لحاظ تاریخی باشد، بلکه مجموعه هنرها ابزار هنر سینماست، کسی که به هنر مسلط نباشد، فیلمساز نیست صرفاً داستان ها را مصور می کند، تازه گاهی نتیجه کارش فرق زیادی با یک نمایش رادیویی ندارد. فیلمساز اگر با موسیقی آشنا نباشد، با شعر، با نقاشی و گرافیک، چگونه کارگردانی است؟”